چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
کد خبر: 896825
۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
معناي بندگي

حوزه/کتاب معنای بندگی درس‌گفتاری است از حضرت آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی به قلم محمد حسن دانش شیرازی که به بررسی حدیث «الصَّوْم لِی و أَنا أَجْزی بِه» بر پایه نقد و تفسیر روزه در اسلام و اثبات اختصاص روزه به ذات اقدس خداوند والا، پرداخته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه  اساتید برای این روایت هشت وجه ومعنا ذکر کرده‌اند و ایشان معنای جدیدی برای آن ذکر کرده است معنایی که آیت الله فاضل بیان داشته عبارت است از اینکه: مقصود ذات اقدس کبریایی در این حدیث آن است که اگر بنده ای بخواهد برای پروردگار بی نیاز خود هدیه‌ای از باب اثبات عبودیت و بندگی بفرستد، باید هدیه‌ای باشد که ارزش و اهمیت بالایی نزد ذات قدسی خداوند داشته باشد؛ هرچند طبق عقیده صحیح اسلامی خدا نیاز به هیچ هدیه‌ای ندارد؛ اما طبق این روایت، خداوند به انسان می‌فرماید: اگر بخواهی به من پاداشی بدهی، باید بدانی آن پاداش روزه است.

 پاداشی که هم هدیه‌ای است از من به بندگانم و هم هدیه‌ای است از بندگانم به من. هم ارمغانی است از من به آنها و هم ارمغانی است از آنها به من.

 هدیه و ارمغانی عبادی برای اثبات واقعی دانش دانشمندان، حکمت حکیمان، اخلاق متخلقان، خرد خردمندان، دیانت متدینان، کلام متکلمان، فلسفه فیلسوفان، عرفان عارفان، سلوک سالکان، بندگی بندگان و عبودیت عابدان. هدیه‌ای سرنوشت‌ساز  و ارمغانی انسان‌ساز با نامی برجسته در ماهی خجسته. نامی که نام عبادت خداست و ماهی که ماه زیارت خداست.

این توضیح، معنایی لطیف ... و راهنمایی ظریف از حقیقت این حدیث را بیان می‌نماید.

معنا و راهنمایی برای بندگی بندگان صالح خدا جلّ جلاله. در سایه رحمانی برای خدا جلّ جلاله. ارمغانی از سوی بندگان صالح خدا که درود الهی بر ایشان از نخستینشان تا واپسینشان باد برای خدای بزرگ جهانیان. ارمغانی که بهترین توضیح برای معنای بندگی است.

این اثر دارای دو بخش است؛در بخش اول طی ۸ فصل توجیهات و نظرات سایرین در توضیح این روایت مورد بررسی و نقد قرار گرفته است :

۱. توجیه علمی؛ بررسی نقش روزه در مهار آسیب شهوات و آفت لذتها.

 ۲.توجیه حکمی؛ بررسی نقش روزه در توانمندی اندیشه و پاکی عقل.

۳. توجیه اخلاقی؛ نقش روزه در زدایش ریا و افزایش اخلاص.

۴. توجیه عقلی؛ نقش روزه در شناخت صفات الهی و نزدیکی به صفات الهی.

۵.توجیه تاریخی که به جایگاه روزه در شرایع الهی_ ابراهیمی، موسوی، عیسوی و محمدی علیهم السلام_ می‌پردازد.

۶. توجیه کلامی؛ بررسی تحدیدی از ثواب عبادات و حسنات درآیات و روایات.

۷. توجیه فلسفی که به بررسی فیض بخشی فاعل فیض و فیض رسانی وسائط فیض در پاداش دهی پرداخته است.

 ۸. توجیه عرفانی؛ بیان محبت الهی و عبودیت الهی به عنوان بزرگترین پاداش روزه داری.

و بالاخره در بخش دوم، معنای برگزیده روایت از نظر آیت الله فاضل لنکرانی مورد بررسی قرار گرفته است واین که روزه، حقیقت عبادت و پرستش و حقیقت عبودیت و بندگی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha